Waarom vegan worden? Alle voordelen op een rijtje

Veganist versus vegetariër

Er is al heel wat te doen rond geweest rond veganisme en vegetariërs, maar wat is nu eigelijk het verschil en wat zijn de voordelen ervan? In het kort, veganisme betekent dat je geen dierlijk vlees eet maar dat je ook alle dierlijke producten achterwege laat, zoals zuivel en honing. Vegetariërs daarentegen eten enkel geen dierlijk vlees.

Daarbij zullen veganisten ook geen gebruik maken van producten gemaakt van dierlijke afkomst zoals bepaalde kledingmaterialen en make-up. 

De voordelen

Het veganisme heeft volgende voordelen: 

1.Beter voor de dieren 

Elk jaar worden meer dan 150 biljoen dieren geslacht als voedselbron. Dit is een van de redenen waarom veganisten geen dierlijk vlees eten. De manier waarop de dieren behandeld en uiteindelijk geslacht worden, is voor hen onethisch.

Hetzelfde geldt voor dierlijke producten zoals kaas en zuivel. Kalveren worden weg gehaald na de geboorte zodat de moedermelk kan gebruikt worden voor zuivelproducten. 

Eieren worden door veganisten ook niet gegeten omdat de kip een productiemachine is geworden die eieren moet leggen aan de lopende band. 

Honing is ook niet toegelaten in een veganistisch dieet. Honing wordt namelijk gemaakt door bijen als voedselreserve. De dag van vandaag staan bijen ten dienste van de mensen om hen van honing te voorzien. 

2.Beter voor het milieu

De vlees-, vis-, en zuivelindustrie is een van de meest vervuilende industrieën in de wereld. Ongeveer 1/3 van de CO2-uitstoot wordt veroorzaakt door de voedingindustrie en ook het waterverbruik is immens om dieren en gevogelte te kweken. Daarnaast worden ook de oceanen op een negatieve manier beïnvloedt door vervuiling en overbevissing. 

3.Beter voor de gezondheid

Verminderd risico op hart- en vaatziektes

Veganistisch eten kan ook een voordeel hebben op je gezondheid. Heel wat ongezonde voeding zoals fastfood en een teveel aan vlees worden uit je voedingspatroon gehaald. Dit kan het risico op cardiovasculaire ziektes verminderen, maar ook bepaalde types kanker.

Verder zal je cholesterolgehalte ook lager zijn dan bij mensen die een “normaal” voedingspatroon hebben. 

gewichtsverlies

Alhoewel dat veganisme geen dieet is, vinden sommigen het een voordeel dat ze bij de overschakeling gewicht verliezen. Een veganistisch voedingspatroon is van nature minder calorierijk doordat het voornamelijk bestaat uit groenten, fruit, noten, granen en zaden. Je calorie-opname wordt vanzelfsprekend ook minder. 

Verlagen van de bloedsuikerspiegel en verbetering van de nierfunctie

Onderzoek heeft aangetoond dat veganisten minder kans hebben op het ontwikkelen van diabetes. Verder lijkt het ook dat ze een lagere bloedsuikerspiegel hebben vergeleken met anderen. Doordat ze vlees vervangen door plantaardige eiwitten wordt ook het risico op een afwijkende nierfunctie vermindert. 

Verbetering van de huid 

Doordat je met een veganistisch eetpatroon heel wat voeding eet die vol zit van vitamines en anti-oxidanten, kan ook je huid de positieve effecten ervaren. 

Zoals je ziet gaat veganisme dus gepaard met heel wat voordelen. Toch is het belangrijk om er goed over na te denken als je de stap gaat zetten ja of nee. Niet alleen vraagt het een aanpassing van je levensstijl en heel wat voorbereiding. Ook de invloed op je lichaam na de overschakeling kan groot zijn. Vraag zeker raad bij een dieetconsulente en denk erover na om in stapjes over te schakelen.