5 tips voor een gezonde huid

Een goede huidverzorging is heel erg belangrijk om je huid gezond en glanzend te houden. Een aantal basiszaken zoals een goede zonbescherming en reiniging kunnen al heel wat doen. Daarnaast kan een goede huidverzorging en natuurlijk een gezonde levensstijl de symptomen van veroudering vertragen en huidproblemen voorkomen. Met onderstaande tips heb je alvast een goede basis. 

1. Bescherming tegen de zon 

Een belangrijk huidverzorgingsritueel die we vaak vergeten is een goede bescherming tegen de zon. Een te grote blootstelling aan de zon kan rimpels, ouderdomsvlekken en andere huidproblemen veroorzaken. Ook het risico op huidkanker vergroot. Een goede zonnecrème is dus een must. Gebruik zeker een crème met minimum factor 15 en breng veelvuldig aan. De aangeraden hoeveelheid is om de twee uur, maar wanneer je veel in het zwembad of de zee vertoeft, kan je je beter meerdere malen insmeren. 

Naast zonnecrème zijn er ook nog andere mogelijkheden die bescherming bieden. Lig niet uren in de zon te bakken, maar zoek de schaduw op. Zeker tussen 10 uur en 16 uur, wanneer de zon op zijn sterkste is. Draag ook beschermende kleding zoals een t-shirt met mouwen en een zonnehoed. Je schouders kunnen namelijk snel verbranden en zonder zonnehoed is de kans op een zonneslag heel groot. 

2. Niet roken

Roken is niet alleen slecht voor je gezondheid, het heeft ook een slechte invloed op je huid. Je huid ziet er ouder en grauwer uit, maar je krijgt er ook meer rimpels door. Roken verkleint namelijk de bloedvaten waardoor de bloedtoevoer afgesnoerd wordt en de huid bleker en grauw wordt. Ook het tekort aan zuurstof kan op termijn voor huidproblemen zorgen. Het beste wat je dus kan doen voor je huid is niet roken. 

3. Wees mild voor je huid 

Scrubben, reinigen, scheren,… Het is belangrijk om dergelijke stappen te ondernemen, maar het kan ook zijn tol eisen. Daarom moet je mild zijn voor je huid. Hou zeker volgende tips in het achterhoofd: 

  • Niet te lang baden of douchen: heet water en te lang douchen of baden verwijdert de olie van je huid waardoor je huid droogt wordt. Ook te warm water is niet goed.
  • Vermijd sterke zepen, want ook deze verwijderen de olie van je huid en drogen die uit. Gebruik een milde reiniging. 
  • Gebruik een scheerschuim of scheergel om je huid te beschermen tijdens het scheren. Gebruik een scherp mesje en scheer in de richting van de haargroei en niet tegen de haargroei in. 
  • Niet wrijven maar deppen bij het afdrogen. Hierdoor blijft de huid vochtig en goed gehydrateerd. 
  • Gebruik een goede dagcrème die genoeg vocht inbrengt.

4. Gezond eten

Ook de voeding die je eet, heeft een belangrijke invloed op de gezondheid van je huid. Groene groenten bestaan uit veel anti-oxidanten die dus heel goed zijn om de huid te beschermen van ontstekingen. Daarnaast zijn groenten en fruit met veel vocht, zoals watermeloen en komkommer, dan weer goed om je huid te hydrateren en het vocht in de huid vast te houden. Smeer dus niet alleen een huidcrème, maar let vanaf nu ook op je voeding. 

5. Voorkom stress 

Stress heeft een negatieve invloed op je huid. Door stress wordt de huid droog en dof, maar het kunnen ook huidaandoeningen in de hand werken zoals psoriasis en eczeem. Maak dus wekelijks genoeg tijd voor jezelf om te ontspannen. Zowel je lichaam, mentale gezondheid als je huid zullen er deugd van hebben.